Kyslý bôb

10.12.14

Viem, že si pravdepodobne klepete na čelo, že čo tu tá Miša pľasla... Že kyslý bôb! Veď je advent, treba vypekať, my chceme vidieť koláče a sviatočné pečivo a nie nejakú fazuľovú polievku!
Tak moji drahí, aby ste vedeli, v živote ženy sú obdobia, ako je napríklad toto predvianočné, kedy je zahrabaná v orechoch a škorici a klinčekoch a mede dovtedy, kým jej z toho neprepne. A vtedy príde zlom a na scénu prifrčí kyslý bôb! Poriadny, poctivý, s fazuľou nasušenou na hrušovských lazoch, kusom údených rebier a 33% smotanou. Takže nič pre padavky. Takto ju robieva moja maminka, aj moja starká a teraz už vlastne aj ja a ešte nikdy nám náš bôb nikto neošomral, tak to s ním aspoň raz skúste aj vy. ;)


Na nákupný lístok si poznačte:

1 hrnček fazule
500 g údených rebier
3 ks bobkového listu
5 ks celého čierneho korenia
3 väčšie zemiaky
1 čl paradajkovej pasty
1 čl mletej papriky (ja dávam 1/2 sladkej a 1/2 čili)
250 ml smotany na šľahanie
1 PL škrobu
1-2 PL octu

Fazuľu večer pred prípravou namočte do vody, aby sa odmočila. Na druhý deň ju v tej istej vode varte asi hodinku, hodinku a pol. Zároveň vo väčšom hrnci dajte variť údené rebrá s bobkovým listom a čiernym korením. Vody stačí toľko, aby boli rebrá ponorené (asi 2 litre). Pri fazuli aj mäse je postup rovnaký - nechajte vodu zovrieť, znížte teplotu na minimum a pod pokrievkou pomaly varte. Po hodine a pol máte pred sebou takmer uvarenú fazuľu a voňavý, slaný vývar z údeniny. Vyberte rebrá na tanier a niekam ich odložte, ešte sa k nim vrátime. Bôb sceďte a šupnite ho do vývaru. Prihoďte zemiaky nakrájané na malé kocky a paradajkový pastu. Varte, kým zemiaky nezmäknú (bajočko 20-25 minút). Do smotany zatrepte škrob a papriku a za stáleho miešania vlejte do polievky. Mäso sa vracia! Oberte z rebier všetko, čo sa len dá. Budete mastní a slaní a ruky vám budú voňať ako veľkonočná šunka - ani neviem, či je to vlastne zle, alebo dobre :D Každopádne všetky tie kúsky mäska pridajte tiež do polievky. Nakoniec do kyslého bôbu patrí ocot. U nás ho každý ľúbi inak, takže pridávam asi 2 PL na 2,5 litra polievky a potom si každý do svojej porcie môže ešte pridať. Asi ste si všimli, že sa nikde v postupe nesolí. Ide o to, že ak máte kvalitné údené rebrá, vývar aj samotné kúsky mäsa by mali osoliť polievku až až. Ak sa vám však zdá potrebné štipku prisoliť, nech sa páči. 
No a to je môj (náš) kyslý bôb. Priznám sa, ja som sa ho naučila variť hlavne kvôli môjmu chlapovi, pretože je to jedna z jeho podmienok spolužitia (spolu s haluškami, sexom a jablkovou šarlotkou :D), ale čo človek nespraví pre lásku?! 




Možno ste si všimli, že posledné dva týždne sa tu na blogu pohrávam s myšlienkou tradičného varenia. Doma takto varíme bežne, ale vždy sa mi zdalo, že podobné recepty by boli pre vás nudné. A potom som si povedala „A čo by to bolo nudné. Veď mladí pomaly nebudú vedieť, ako vyzerá ozajstné slovenské jedlo!“ a tak ste tu minulý týždeň našli môj najmilší sviatočný koláč Mrváň a dnes kyslý bôb. Ak chcete ešte tradičnejšie recepty, ako napríklad pirohy, alebo zemiakové placky, zapojte sa do projektu VÚB banky That´s Eat. Tá sa spolu s inými bankami v skupine Intesa Sanpaolo Group venuje téme EXPO 2015 v Miláne. Okrem toho, že tam nájdete tradičné slovenské recepty, môžete zahlasovaním o ten váš najobľúbenejší získať super cenu – výlet pre dve osoby na samotné EXPO v lete 2015!!! To už je poriadna odmena za pár kliknutí!


No a prečo to tu vlastne rozoberám? Pretože ak si nájdete čas a prečítate si, čo je témou budúcoročného EXPA zistíte, že to celé bude presne o tom! O jedle! O jedle pre nás, pre naše deti a vnúčence, o výžive pre túto planétu a o tom, ako charakter každej krajiny udáva najmä jej kuchyňa a tradičné potraviny. Lebo osobne si myslím, že Slováci strácajú svoju gastro totožnosť. Tak buďte aj vy znovu raz kulinárskym patriotom napríklad aj s mojím kyslým bôbom! ;)

Žiadne komentáre

Zverejnenie komentára

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS