Zemiakové buchtičky a hustá šošovicová polievka

19.12.14

Už sme tu mali sladký koláč, aj fancy party chuťovky, dokonca zmrzku! Je čas na poriadne, domáce, teplé jedlo! Klaudia mi prezradila, že tieto žemle robieva hlavne na Vianoce, lebo k sviatočnej kapustnici sa jej žiada niečo výnimočnejšie, ako krajec chleba. Ja som ich hlavne pre ilustračné dôvody degradovala na prílohu k obyčajnej šošovicovej polievke. A musím uznať, že krajec chleba vyfasoval hanebnú porážku. ;)



Ak si chcete spraviť doma vlastné zemiakové žemle, pripravte si:
100 ml teplej vody
1 PL cukru
10 g sušeného droždia
1 vajce
50 ml oleja
200 g múky Schär MIX B
100 g uvarených zemiakov
1/2 čl soli
Vajce na potretie a posýpku podľa výberu - my sme použili ľanové a sezamové semienka

Postup je super rýchly! Do teplej vody dajte cukor a droždie, zamiešajte a počkajte, kým vznikne kvások. Do neho potom pridajte vajce a olej a vylejte do misy k múke, soli a nastrúhaným uvareným zemiakom. Vypracujte cesto a odložte na teplé miesto. Po asi pol hodine kysnutia vyklopte na pomúčenú dosku, rozdeľte na požadovaný počet kúskov a z každého uhneťte bochník. poukladajte žemličky na plech vystlaný papierom na pečenie, prikryte utierkou a nechajte ďalšiu pol hodinku kysnúť. Pred pečením potrite vajcom a posypte semienkami. Pečte pri 175 °C. Ako dlho mi Klaudia povedať nevedela. Vraj ona to vie, keď už vyzerajú "chrumkavo". :D Ale predpokladám, že podľa veľkosti vašich bochníkov by to malo trvať niekde medzi 20 až 30 minút.


Od Klaudie som sa naučila, že kysnuté pečivo z bezlepkovej múky má veľmi krátku trvanlivosť. Teda aspoň čo sa mäkkosti týka. Preto je najpraktickejšie žemle zjesť čo najskôr, alebo ich pred podávaním zohriať v rúre, aby boli teplé a vláčne.

Keď už som mala doma tieto žemle bez lepu, bola to super výhovorka, aby som si uvarila hustú šošovicovú polievku. Na troche oleja v hrnci opražte jednu malú, na drobno nakrájanú cibuľu. Pridajte asi 100 g kvalitnej prerastanej slaninky, tiež nakrájanej na drobno a spolu pražte asi 5 minút. Do hrnca prihoďte 200 g šošovice, opražte, poprášte 1 čl sladkej papriky, znovu popražte a potom zalejte asi 2 l horúcej vody. Do vývaru pridajte 1 bobkáč a aspoň 5 guličiek čierneho korenia. Varte pod pokrievkou hodinku na nízkej teplote. Po hodinke je čas pridať do polievky 1 očistenú a nakrájanú mrkvu, 1 petržlen, 2 strúčiky cesnaku a asi 2 zemiaky. Spolu varte 30 minút a potom ochutnajte. Bude treba dosoliť, to rozhodne. Ale to už nechám na vaše chuťové poháriky. Moja maminka má veľmi rada aj verziu s klobáskou, kedy s šošovicou varíte aj jednu menšiu nožičku dobrej, zaúdenej klobásky a potom ju vyberiete, nakrájate na kolieska a šupnete ju späť do polievky. 

A tak som sa vďaka Klaudii a jej zemiakovým žemliam zviezla aj ja s touto hustou šošovicou. Už len nabrať do misky, vytiahnuť teplé bochníky z rúry a pomaly chlípať a zajedať a užívať si pohodu. :)





3 komentáre

  1. Hiii! Ja nám túto šošovicovú asi spravím 25ho! Máme trochu špeci menu, netradičné, ale 25ho si dáme dáke domáce mňamky, u nás sa šošovicová je 24ho na obed aby sme boli bohatý :D mám maminkin recept, ale mám pokušenie "podviesť" ho s týmto … :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. *aby sme boli bohatí, eh, chybička se vloudila

      Odstrániť
    2. My ju presne z rovnakého dôvodu robievame na Nový Rok! :D Tak potom chcem vedieť, ako sa podarila, či už podľa môjho, alebo maminkinho receptu! A hlavne nech máte krásne, šťastné a veselé! ;)

      Odstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS