V hlavnej úlohe: Vodný melón

29.6.14

Vodný melón, červený melón, dyňa... Všade ho volajú inak. A všade ho milujú rovnako. Táto sladká, lepkavá zelenina je takou letnou stálicou ako varená kukurica alebo opekaná klobása. A čo, okrem neustálej potreby ísť na malú, pre vás tento šťavnatý dobrák robí? Pokračujte v čítaní ;)


Väčšina z vás si melón iste spája s chudnutím. Ono to nie je až taká záhada, nakoľko 92% melónu tvorí voda. Takže je to akoby ste vždy, keď ste hladní, miesto jedla vypili pohár vody. Nás však zaujíma tých zvyšných 8%, ktoré tvorí dužina.
Aj keď je melón sladký, obsahu menej cukru ako napr. jeho žltá sesternica Galia. 100 g červenej pochúťky má len 25 kalórií. Okrem obligátnych vitamínov skupiny B -  B3 a B6 obsahuje vodný melón aj celú partičku minerálov - horčík, železo, zinok, draslík, mangán, jód a vápnik. Tiež si s ním doprajete silnú antioxidačnú trojku - lykopén, provitmín A (čiže betakarotén) a vitamín C. Tento koktail rozpustený v sladkej dužine pomáha udržiavať vo forme najmä váš cievny systém, ktorý v letných horúčavách dostáva poriadne zabrať. Keďže je močopudný, hodí sa pri očistách, alebo problémoch s obličkami. Rovnako sa vám zaň poďakuje aj vaša pleť, vlasy a nechty. A ak máte chuť na trochu večernej vášne (If you know what I mean ;) ), naservírujte ho vášmu chlapovi ako dezert po večeri. Melón môžete s pokojným svedomím dať aj malým deťúrencom. Na jednej strane ich melón schladí, keďže malé deti majú tendenciu rýchlo sa prehrievať, aj sa "napijú" a hlavne, je zaručené, že naň nebudú mať alergiu. Jednoducho melón je super-bombastická zelenina!
A teraz tá odvrátená stránka veci... Neviem ako u vás v obchodoch, ale v tých našich nájdete melóny vo veľkosti XXL. Ako, nechápte ma zle, ale aj keby som bola neviem ako posadnutá melónom, nemám šancu natlačiť do seba 7 kíl čistej váhy. Takže som si včera podumala, pokukala na nete, úprimne sa opýtala mojich chuťových pohárikov, aké kombo s melónom je ešte únosné a čo už je cez čiaru a vybrala som sa do obchodu po ten najmenší (7.896 kg!!!) melón. A začala sa sranda! Čo vzniklo? Be my guest:



1. Prvý šalát bol tak trochu experiment a nakoniec som rada, že som ho vyskúšala, lebo myslím, že som v ňom našla super kamoša ku grilovaným mäskám. Nakrájajte 500g melónu na kocky a jednu veľkú šalátovú uhorku na hrubšie kolieska, dajte ich do jednej misy, zakryte fóliou a odložte do chladničky. Z 2 strúčikov cesnaku, 4 PL slnečnicového oleja, 1 PL medu a 1 PL kvalitnej sójovej omáčky vymiešajte dressing. Nakrájajte asi 10-15 listov mäty a nahrubo nasekajte 2 hrste arašidov. Vyberte zeleninu z chladničky, zlejte všetku šťavu, ktorú pustila, pokropte ju dressingom a posypte lístkami mäty a nasekanými arašidami. Melón je sladký, dressing dodá orientálny šmrnc a uhorka s mätou dotvoria čistú a sviežu príchuť. Tento šalát sám o sebe nie je žiadna výhra, pre našinca sú to predsa len trochu "besné" kombinácie, ale ku grilovanému mäsu sa hodí skvele! ;)

 


2. Melón je bežne považovaný za dezert. Po dobrom obede, alebo na rodinnej opekačke nie je nič jednoduchšie, ako vytiahnuť z chladničky melón, nakrájať ho a podávať. Ale čo keby ste sa trochu posnažili a skúsili svoj obyčajný, fádny melón posunúť o level vyššie grilovaním. A pretože som premotivovaná, bláznivá osoba, prihodila som na gril ešte aj pár broskýň. Melón si jednoducho nakrájajte na asi 2,5-3 cm hrubé trojuholníky a položte ich na papierový obrúsok, aby ste sa zbavili prebytočnej tekutiny. Zatiaľ si prekrojte a odkôstkujte umyté broskyne. Melón aj broskyne potrite olivovým olejom a posypte čerstvo namletým čiernym korením. A už len grilujte. Stačia 4 minútky na každej strane, poukladajte všetko na veľký tanier a uštedrite každému kúsku medovú sprchu a trochu nasekanej čerstvej bazalky. Dezert sa môže servírovať.
Aby som k vám bola úprimná, lebo sme priatelia a ja vás nechcem zavádzať, tá úbohá fotografia tohto inak veľmi estetického a lákavého dezertu, je výsledkom totálneho failu. Ja som sa totiž snažila (naivka :D ) "ugrilovať" melón na grilovacej panvici u nás doma v kuchyni, nakoľko som nemala čas na skutočné grilovanie. Okrem toho, že šťava z melónu karamelizovala, melón sa v nej prakticky varil a dym stúpal v kúdoľoch, som sa ešte na dôvažok popálila pri zachraňovaní situácie. Toto všetko ja pre vás robím... :D Skrátka a jednoducho, nebojte sa, keď spravíte tento recept na SKUTOČNOM grile, bude to prvá trieda! ;)
3. A nakoniec môj favorit - Melón+Avokádo+Feta. Podľa mňa prirodzený a lahodný mix. Vo veľkej mise zmiešajte 200 g melónových kociek, 1/2 avokáda nakrájaného tiež na kocky, nadrobno nakrájanú mladú cibuľku, niekoľko bazalkových listov, rozdrobený syr Feta, šťavu z 1/2 limetky a olivový olej na dochutenie. Šupnite tam ešte extra mesiačiky limetky, nech to nejak vypadá a jednoduchý šalát je na svete. ;) Tento sa skvele hodí ako ľahkú obed, len tak s opečenou hriankou. 

Dúfam, že som vám vnukla aspoň jeden nápad, ako spotrebovať tie gigantické melóny, ktoré sa teraz predávajú. Užite si zvyšok nedele a prajem výživný začiatok nového týždňa. ;)

1 komentár

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS