Letné ovocné galette

9.7.14

Som ten typ kuchárky/pekárky, ktorý vo svojej kuchyni pripravuje to, čo sa mu zapáči, alebo čo je už podľa ingrediencí odsúdené na nekonečnú šmakovnosť. Samozrejme, že ako každá žena, sledujem trendy, ale rozhodne sa nimi slepo neriadim. Teraz je však "super cool" niečo, čo ja milujem už roky a často si to doma pečiem. Galette. Originálny galette je dezert z lístkového cesta pripravovaný francúzskymi ženami vždy 6.januára na sviatok "zjavenia" - u nás Troch Kráľov. Dnešné moderné galette ostali verné maslovému cestu, ale už má skôr takú keksoidnú formu a plní sa rozmanitými plnkami od ovocia, cez syr až po cuketu. Možno ma za túto vetu niekto niekde ukameňuje, ale pre mňa je galette niečo ako americký apple pie, len s tým rozdielom, že vrch francúzskej dámy ostáva otvorený, ovocie sa teda tiež krásne prepečie a ak ho pekne naaranžujete, tak lahodí aj oko. Na druhej strane jablkový američan je viac ťažkopádny, čo mu však ani zďaleka nauberá na chuti. Nakoľko je leto a záhrady, trhy a supermarkety sú  plné čerstvého, farebného, sladkého ovocia, rozhodla som sa poňať plnku jednoducho a radšej sa pohrať s cestom. 



Na nákupný lístok si nezabudnite napísať:
100 g hladkej múky
120 g celozrnnej ražnej múky
70 g + 2 PL + na posypanie trstinového cukru 
125 g masla (veľmi studeného, nakrájaného na malé kocky)
70 ml kyslého mlieka (cmaru)
400-500 g ovocia
2 PL škrobovej múčky
soľ

Na cesto zmiešajte obe múky, 70 g cukru a štipku soli, pridajte maslo a prstami maslo vtierajte do múky, kým vám nevznikne niečo, čo vyzerá ako piesok. Potom pridajte kyslé mlieko (cmar si "vyrobíte zmiešaním 70 ml mlieka s 1 PL octu alebo citrónovej šťavy, premiešajte a nechajte chvíľu odstáť), cesto premieste len tak, aby sa spojilo, zbytočne ho negniavte. Z cesta spravte placku v tvare kruhu, zabaľte ju do plastovej fólie a odložte na 20 min do chladničky. Zatiaľ si spravte plnku. Keďže som v záhrade našla ešte nejaké zbytky egrešov a ríbezlí a v chladničke ma čakali aj čučoriedky, rozhodla som sa, že spravím galette dve. Všetko ovocie som umyla a rozdelila do dvoch misiek - 250 g čučoriedok do jednej a niečo vyše 200 g egrešov a ríbezlí do druhej. Do každej misky som pridala 1 PL trstinového cukru a 1 PL škrobovej múčky a všetko pekne premiešala. Ak chcete spraviť jednu veľkú galette, zmiešajte približne 400 g ovocia (ak je ovocie väčšie, ako napríklad jahody, marhule, jablká, tak ho nakrájajte na menšie, rovnaké kúsky), 2 PL cukru a 2 PL škrobovej múčky. Keď je cesto pekne odležané, pripravte si kus papiera na pečenie, na ktorom budete galette piecť, pomúčte ho a priamo na ňom vyvaľkajte z cesta kruh. Na hrúbke cesta až tak nezáleží, ak sa trafíte niekam medzi 3 až 7 mm, bude dobre. ;) Takto vyvaľkané cesto si preložte na plech, do stredu vysypte ovocie, rozmiestnite ho tak, aby rovnomerne pokrývalo cesto a nezasahovalo ďalej ako 5 cm od jeho okrajom. Tie potom postupne zahýnajte. Nakoniec zahnuté okraje potrite vodou a posypte trochou cukru. Ja vždy koláče z takéhoto maslového cesta pred pečením strčím ešte na 20 minút do chladničky, aby cesto pekne stvrdlo a pri pečení sa neroztieklo a držalo pekne tvar. Potom už len galette pečte v rúre predhriatej na 180 °C 10-15 minút podľa typu rúry. Po dopečení nechajte koláčik úplne vychladnúť, cesto krásne "schrumkavie", šťava z ovocia stuhne a vytvorí vrstvu "lekváriku". Každú porciu obohatím ešte trochou gréckeho jogurtu rozmiešaného s medom. No proste, tento dezertík, to vám je neskutočná dobrota! Len vyskúšajte a dajte vedieť, ako sa vám podaril. ;)






2 komentáre

  1. krásne fotky, určite i skvelo chutí..ach dostala som na to chuť :(

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Úžasné koláčiky, od úžasnej Mišky. Myslím si, že na tej oslave chutili nielen mne, ale aj ostatným pozvaným, oblízala som si všetky prsty. apropó - mala som možnosť pochutiť si aj na syrovom s jablkami a škoricou a bombou bol výtvor s lesným ovocím. Do spečenia priatelia.

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS