V hlavnej úlohe: Zeler

9.11.14

Tento článok uverejňujem len preto, lebo si myslím, že zeler je v našej kuchyni zanedbávaný a extrémne nedocenený. Recepty, ktoré si prečítate možno prebudia aj vo vás lásku k tejto vitamínmi a minerálmi nadupanej zelenine. ALE! Mám dve upozornenia:
1. Zeler je alergén. Často naň reagujú najmä ľudia s alergiou na orechy. Takže by som odporúčala najprv zistiť, či vám jeho konzumácia nespôsobí nejaké problémy. 
2. Fotky k receptom sú na prd. Viem o tom a hanbím sa za to. V izbe, kde fotím je už 4 dni nechutné svetlo (skôr tma) a s mojou dožívajúcou schizofrenickou zrkadlovkou, ktorá nezaostruje, ale zato vydáva kadejaké zvuky je to proste v riti. Aj som váhala, či tento článok vôbec publikujem, ale ako som už napísala, robím to v záujme zeleru. Takže aj keď fotky veľmi lákavo nevyzerajú, skúste aspoň jeden recept ukuchtiť a spravte si vlastný názor. ;)
Koniec hlásenia! Hybajme variť!
Zeler máme stopkový a buľvový. Teda, MY máme v záhrade len buľvový a preto aj jedlá pripravujem len z neho. Stopkový má ale ešte viac vitamínov (asi preto, lebo je celý zelený a celkovo vyzerá tak viac životaschopne). Stopkový zeler dávam často do polievky, do šalátov alebo do smoothie. Má jemnejšiu a sviežejšiu chuť ako buľvový zeler. Ten má korenistú a výraznú chuť a preto sa hodí hlavne do jedál, ktoré sa dlhšie tepelne pripravujú. Ja som mala veľmi dlho romantický vzťah k petržlenu, pretože mi krásne voňal. A potom som objavila tú škaredú, veľkú, bielu hrču, privoňala si k nej a zrodila sa láska. Ja nemám problém zeler si len tak nakrájať a zjesť ako jablko na desiatu. Apropo, jablko! Zeler sa s ním dosť chuťovo kamaráti. Skúste nakrájať jeden zeler a jedno - dve jablká na hrubšie pásiky, pokvapkajte citrónom alebo limetkou, prihoďte nejaké orechy a super zdravý šalát je na svete. No ale teraz poďme už ozaj variť!




Začnime polievkou.
Super rýchlou a musím priznať, že dosť dobrou. V hrnci na rozpálenom oliváči speňte jednu stredne veľkú cibuľu. Pridajte dva strúčiky cesnaku a na menšie kocky nakrájaný zeler (samozrejme očistený) a dva zemiaky. Dobre všetko spolu orestujte, osoľte, okoreňte, poprášte 1 PL kari korenia, premiešajte a zalejte 500 ml vody. Varte asi 20 minút na nízkej teplote. Nakoniec pridajte čili. Ja mám momentálne doma homemade čili pastu, ale stačí, ak jednoducho pokrájate asi dve malé papričky a pár minút ich povaríte so zelerom. Potom polievku rozmixujte, pridajte 1 PL masla a polievka je ready. Všetci sa zhodneme na tom, že krémové polievky potrebujú trochu vyšperkovať. Ja som tej mojej dodala za hrsť chrumkavých, nasucho pražených slnečnicových semiačok a extra čili.
Mňam!




Ďalším pánom na varenie je hummus ala sviečková. 
Pre mňa, ako vegoša, je hlavnou stár pri sviečkovej omáčka! Som schopná jesť ju s knedľou, s chlebom aj s cestovinami. A tak som vymyslela tento recept na hummus so závanom českej klasiky. Na plech, alebo zapekaciu misu, nahádžte 1/2 zeleru, 1 veľkú mrkvu (oboje nakrájané na menšie kocky), jednu cibuľu prekrojenú na osminy, 3 strúčiky cesnaku, asi 50 g prerastanej slaniny nakrájanej na plátky a pár kúskov masla. Pokropte zeleninu šťavou z polky citróna a potom tam niekam strčte aj ten citrón. Ešte pár vetvičiek tymiánu a asi 200 ml vody. Prikryte zapekaciu misu alobalom a pečte v rúre predhriatej na 200 °C asi 30 minút. Po 30 minútach alobal odložte a pečte ešte 15 - 20 minút pri teplote 180 °C. Nechate zeleninu vychladnúť. K vychladnutej zelenine prihoďte 1 plechovku uvareného cíceru, 50 ml oliváča, 3 strúčiky cesnaku, trochu citrónovej šťavy, soľ a korenie. Rozmixujte na hladký hummus. 


A nakoniec tu pre vás mám zeleninové ragú s krémovou polentou. 
Vo veľkej panvici rozpáľte 2 PL olivového oleja a sprudka na ňom osmažte 200 g  rozštvrtených šampiňónov. Keď sú hríby hnedé, pridajte 2 strúčiky cesnaku nakrájané na plátky, znovu pár minút pražte. K hubám a cesnaku pridajte 1 zeler, 1 červenú papriku, 1/2 cukiny a 1 červenú cibuľu (všetko očistené a nakrájané na väčšie kúsky). Pražte zeleninu so šampiňónmi aspoň 5 minút. Keď je zelenina zatiahnutá, pridajte 3 hrste červenej šošovice a poriadne ju zamiešajte do zeleniny. A teraz prichádza na scénu víno! Stačí 100 ml červeného vínka, nechajte ho, nech krásne zasyčí na rozhorúčenej panvici, pol minútky ho povarte a potom pridajte 300 ml vývaru. Priveďte do varu a znížte teplotu na minimum. Nechajte ragú bublotať pod pokrievkou 10-15 minút, kým šošovica nezmäkne. Keď je šošovica al dente, primiešajte do ragú 1 PL paradajkového pretlaku a 1 nakrájanú čili papričku. Všetko spolu dobre premiešajte a ochutnajte. Dochuťte podľa potreby. 
Ragú si môžete dať napríklad s cestovinami, ale ja som sa rozhodla pre krémovú polentu. V malom hrnci dajte zovrieť 500 ml vody, pridajte do nej 1/2 čl soli a cca 80 g polenty. Premiešajte a varte 20 minút na najnižšej možnej teplote. Sem-tam kašu zamiešajte a ak je potrebné, prilejte 1 - 2 PL vody. Do uvarenej kaše pridajte asi 30 g masla a 60 g nastrúhaného syra. Ja som mala doma ementál a celkom zapasoval. Horúcu kašu doplňte kôpkou ragú a môžete servírovať!

Tak to je odo mňa ,čo sa zeleru týka, zatiaľ všetko. Nebojte sa ho používať! Je to zdravá a chutná zelenina. A neopovážte sa vyhadzovať zelerovú vňať! Dá sa vysušiť, alebo odložiť vo zduchotesnom sáčku do mrazničky. ;)

2 komentáre

  1. Mnaaam, mnaaam! Urcite vyskusam hummus, ten znie mega. Zelerove polievocky inak varim velmi podobne. Omnomom :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Šikovnica moja.
    Nátierku som si dala na "havránku" - olovrant. S čiernym chlebíkom, chilli a štipkou mletej červenej papriky - jemné obláčiky v papuľke. Jednoduchosť a nevtieravá chuť zdravej nátierky. Zeleninové ragú som si vzala do práce. Zapečené penne so smotanovým bešamelom sa takmer skrútili od radosti, keď sa v ústach stretli s touto lahôdkou. Opäť ľahké a zdravé zeleninové jedlo, mala som pocit príjemného zasýtenia. A bodkou k týmto zeleninovým jedlám bola zaváraná cvikla. Skvelý obed a ešte, keď vám ho pripraví také skvelé žieňa aké je Mišička. šup - šup ku sporáku a varte o 106.

    OdpovedaťOdstrániť

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS