DS - Marcipánový chlebík s brusnicami

29.9.15

Ad1 Marcipán je lepší tajne rozpustený v koláči, ako okato rozprestrený v hrubej vrstve na ňom.
Ad2 To, že je už oficiálne jeseň neznamená, že všetko musí byť škoricovo-jablkovo-slivkovo-tekvicové.
Ad3 Vianočka a bábovka nie sú zďaleka jediné raňajkové sladké dámy. O tom vás presvedčí aj tento môj dnešný horský vlk s rumovou kolinskou. 


Dlho tu nebolo niečo jednoduché, rýchle, ale nie až tak celkom všedné. Nie že by som cez týždeň nepiekla. Ojooj, raz za týždeň máme v práci na raňajky moje krehké maslové briošky, inokedy zase spravím zapekané mandľové croissanty, sem-tam jablkovú šarlotku... Ale to sú recepty, pri ktorých idem na autopilota. Dávno odskúšané a zautomatizované.  Na mňa však pomaly doliehala jesenná nálada, chuť na teplé sladké raňajky a s týmto koláčikom som znovu raz trochu zaexperimentovala, zafantazírovala a nakoniec z toho vznikla malá ranná poézia.

Pri revízii zásob overte, či sa tam nájde:
250 g masla
4 vajcia
4 žĺtky
200 g práškového cukru
100 ml rumu
100 g marcipánu
200 g sušených brusníc

4 celé vajcia vyšľahajte, až sa spenia a odložte stranou. Zmäknuté maslo nakrájajte na menšie kúsky, dajte do misy robota a šľahajte. Keď máte krásnu bielu maslovú penu, pridávajte žĺtky. Vždy len jeden a počkajte, kým sa zašľahá do masla a až potom pridajte ďalší. Nasleduje práškový cukor. Odporúčam po menších dávkach (asi na 3x). Na rade sú vyšľahané vajcia a rum. Keď ich pridáte, začnite s opätovných šľahaním tohto základu cesta. Najprv na nižších otáčkach, potom na najvyšších, až kým sa všetko spolu nespojí a nevznikne zamatová hmota. Na začiatku sa vám môže zdať, že sa cesto "zrazilo", ale pokračujte v šľahaní a ono sa to poddá. Pridajte nastrúhaný marcipán a postupne aj múku so štipôčkou soli. Superské na tomto recepte je, že vyjde z bezlepkovej, ale aj z obyčajnej hladkej múky. Takže nemáte žiadnu výhovorku, maškrtníci! Nakoniec do cesta varechou zamiešajte sušené brusnice. Cesto vylejte do ľubovoľnej formy na pečenie, ktorú obozretne vysteľte papierom na pečenie. Ja som upiekla jeden bochníček vo forme na chlebík a vyšla mi ešte aj jedna hrubšia okrúhla piškóta (priemer 21cm). Pečte v rúre predhriatej na 175°C. Dĺžka pečenia záleží na druhu formy. Okrúhla piškóta bola hotová za 20 minút. Chlebík si tam pobudol raz tak dlho (40-45 min.). Upečený chlebík stačí už len nechať chvíľku vychladnúť, vybrať z formy, posypať práškovým cukrom a dokonalý parťák k vašej večernej šálke čaju, alebo raňajšej silnej káve je na svete! Okrúhlu piškótu som si odložila pre kolegov do práce. Spravila som jednoduchý tvarohový krém (maslo, tvaroh, cukor), natrela na piškótu a hotovo. No dobre, priznávam. Nenatrela som ho len tak. Vzala som si cukrárske vrecko, ozdobnú špičku a spravila  krémom na piškótu ruže. Ale chápeme sa... Viete, že ja som postih. Vy nemusíte byť. Proste tam ten tvaroh natrite lyžicou a basta. No a to je vlastne všetko, čo som vám k tomuto koláču chcela povedať. Nám chutí. V jednej, aj druhej podobe. Tak to s ním skúste. Možno prídete nato, že raz za čas predsa len nemusíte priniesť sladké raňajky z obchodu, ale upiecť ich doma. ;) 




1 komentár

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS