Quiche s kváskovým cestom

31.1.21

Keď už raz človek podľahne zvodnému čaru kvásku, bude sa ho snažiť použiť v čo najviac jedlách, v čo najväčšom diapazóne podôb. Tak nejak skončil aj v krehkom maslovom ceste na quiche. Cesto predsa pozostáva z múky, masla a vody a kvások je tiež len múka a voda. Niekedy sa oplatí jednoducho skúšať.


Ráno som zarábala cesto na chlebík a ostávalo mi dosť veľa kvásku. Mala som v pláne quiche, tak som to riskla. Mne sa darí práve touto formou "skoku do prázdna" vynájsť vždy niečo nové. Niekto by to považoval za ignorantstvo, ja tomu radšej hovorím inovatívne a intuitívne varenie. Ja som chcela viacero príchutí, lebo niekedy je viac proste viac. Preto som upiekla 10 mini quichov s priemerom 12cm. Ale ak máte obľúbenú kombináciu chutí, môžete upiecť jeden veľký. Pokiaľ to má okrúhly tvar a vyššie okraje, ste v suchu.

Na cesto:

200g hladkej múky
125g studeného masla na malé kocky
75g kvásku (ja mám žitný)
Soľ

Do takého toho sekáčika na potraviny, čo býva súčasťou ponorného mixéra (alebo ak máte food processor) nahádžte všetky ingrediencie a mixujte, kým sa maslo nenaseká na márne kúsky a zapracuje sa s kváskom a múkou. Vznikne také sypké cesto, ktoré však drží tvar, ak ho stlačíte prstami. Vysypte si ho na pracovnú dosku a rukami spojte do kompaktnej gule. Pokojne môžete aj chvíľu pomiesiť. Teplo vašich rúk trochu zohreje maslo a cesto sa pekne spojí. Vytvarujte z neho disk, zabaľte ho do fólie a odložte na pol hodinku do chladničky.

Ja som ten čas využila na jednu z príchutí - hubovú zmes. Na panvičke na asi 20g masla a 1 lyžici olivového oleja som osmahla menšiu šalotku (môže byť aj cibuľa), pridala 2 hrste nakrájaných hnedých šampiňónov. Huby nikdy na začiatku nemiešam. Nechám ich minútku zatiahnuť, aby boli opražené pekne do hneda. Následne som pridala strúčik cesnaku nasekaný na drobno a asi 50g čerstvej červenej papriky nakrájanej na malé kúsky. Ochutila soľou, čerstvým mletým korením a štipkou údenej mletej papriky. Zmes som na miernej teplote za občasného miešania pražila, kým sa nevyparila aj posledná voda z húb a papriky. Pred použitím nechajte úplne vychladnúť. Hotovo. Toto množstvo vyšlo na 4 mini quiche. Ďalšia naša obľúbená kombinácia je prosciutto a brie. Alebo hrudky fety, jarná cibuľka a čerstvé paradajky. Chutiam a zásobám vašej chladničky sa medze nekladú. Ostal vám kúsok údeného lososa, salámy, zvyšky pečenej zeleniny, obschýnajúce končeky syrov? Šup s nimi do quicha!

Po pol hodinke vyberte cesto z chladničky a na mierne pomúčenej pracovnej doske ho vyvaľkajte na približne 3-4mm hrúbku. Ak máte v pláne iba jeden veľký koláč, preložte cesto do formy a dôkladne ho pozatláčajte do všetkým záhybov aj po okrajoch, prečnievajúce cesto odrežte. Ak ste nerozhodní tak ako ja a robíte viacero malých, vykrojte menšie kruhy a vysteľte nimi mini formičky. Dno popichajte vidličkou a odložte znovu do chladničky. Stačí na 10-15 minút.


Tento čas môžete využiť na vyhriatie rúry a prípravu náplní - nakrájať, či nastrúhať syr, šunku a salámu. Rúru nastavte na 175°C horný dolný ohrev a mriežku dajte na spodok rúry. Čo sa týka plnky platí len pár základných pravidiel.
  1. Na 2 veľké vajíčka potrebujte 240ml tekutiny - ja dávam kombináciu plnotučného mlieka a 33% šľahačku v pomere 1:1. Možno sa vám to zdá príliš veľa tekutiny, ale verte mi. Viac vajec spôsobuje takú pre mňa zvláštnu gumenú konzistenciu. 
  2. Ak nechcete skončiť s rozmočenou zrazeninou, nepridávajte do náplne nič vyslovene šťavnaté, alebo potraviny, ktoré tepelným spracovaním prirodzene púšťajú šťavu. Napríklad ja zeleninu vždy dopredu osmahnem podobným spôsobom ako som opísala pri hubovej zmesi. Funguje to aj s cuketou, špargľou, mrkvičkou, špenátom či brokolicou. Okrem toho, popražením na masle s koreninami získa zelenina výraznejšiu, komplexnejšiu chuť.
  3. Nepreplňte formu plnkou. Vajíčková zmes pečením zväčší objem. Stačí, ak siaha do 3/4, v rúre pekne podskočí.
Na 10 mini quichov, alebo 1 veľký s priemerom 26cm potrebujete:
 
3 veľké vajcia
180ml mlieka
180ml šľahačka
1 štedrú lyžičku dijonskej horčice
Soľ a mleté korenie na dochutenie

Všetko spolu vyšľahajte metličkou, alebo vidličkou. Do zachladenej formy s cestom rovnomerne poukladajte vaše plnky, zalejte ich vajíčkovou zmesou a pečte v prehriatej rúre na dolnej mriežke. Malé boli ready za 15-18 minút. Veľký koláč pečte približne 30 minút, alebo kým plnka nie je po krajoch úplne upečená a v strede ešte jemne "trasľavá". Po dopečení nechajte quiche aspoň 20 minút chladnúť, kým sa do neho pustíte.

Dobrú chuť!





TIP: Ak si chcete čerstvý slaný koláč užiť na raňajky, cesto si do formy môžete pripraviť už večer a nechať v chladničke do rána. Rovnako si môžete pripraviť aj praženú hubovú, alebo zeleninovú zmes a uskladniť ju v chladničke. Po prebudení už len zapnete rúru. Kým sa zohreje, pripravíte vajíčkovú zmes a poskladáte si dokonalý štart dňa.

Žiadne komentáre

Zverejnenie komentára

BACK TO TOP
Just Dare to Cook © - DESIGNED BY SMUK THINGS